Erotatko luotettavan tiedon harhaanjohtavasta? Median museo ja arkisto Merkki käynnistää Mediataitoviikolla Operaatio Höpönpöpön, jossa disinformaatio lentää roskakoriin ja luotettava tieto saa ansaitsemansa huomion.
Etenkin sosiaalinen media tuuttaa silmillemme kaikenlaista tietoa päivittäin – osa siitä on totta ja osa enemmän tai vähemmän höpönpöppöä. Ilman luotettavaa tietoa maailmankuvamme vääristyy ja oman toimintamme vaikutukset heikkenevät.
Median museo ja arkisto Merkki tarjoaa disinformaatiota käsitteleviä toiminnallisia vierailuja ryhmille. Toiminta on suunnattu alakoulun 3.–6.-luokkalaisille, enintään 25 lapsen ryhmille. Museosta varattavien vierailujen aikana pureudutaan luotettavan tiedon merkitykseen ja löytämiseen toimittajan johdolla. Vierailut ovat maksuttomia ja Merkkiin on vapaa pääsy.
Luvassa on hauska ja rempseä tietoisku vakavasta aiheesta sekä mahdollisuus päästä niin sanotusti pureskelemaan disinformaatiopähkinöitä. Tuokion aikana toimittaja kertoo disinformaatiosta ilmiönä sekä siitä, millaista on etsiä tietoa maailmassa, jossa disinformaatio on näkyvä osa ruutujen värittämää maailmaa.
Vierailun pituus on yksi tunti. Tämän jälkeen luokka voi halutessaan vielä tutustua Merkin näyttelyihin omatoimisesti 15 minuutin ajan. Operaatio Höpönpöppö lanseerataan osana Mediataitoviikkoa.
Kiitos kaikille kevätkauden 2025 aikana Operaatio Höpönpöppöön osallistuneille! Vierailu on ollut todella suosittu. Operaatio jatkuu syyskaudella 2025 tiistaisin: nämä ajat ovat varattavissa Merkin Vello-varauskalenterissa 8.8. alkaen.
Haluatko lisätietoja Operaatio Höpönpöpöstä? Ota yhteyttä Merkin tapahtumakoordinaattori Aikku Meuraan, puh 040 612 5456,
Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikkoa vietetään ympäri maata helmikuun toisella viikolla erilaisten kampanjoiden, tempausten ja toimintojen merkeissä. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, ja se suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä kymmenien kansallisten organisaatioiden kanssa. Se on myös osa kansainvälistä Safer Internet Day -kampanjaa.