Kädessä kolme värikästä kirjanmerkkiä, joissa lukee Merkki

Kirjat merkitsevät rentoutumista ja tiedonsaantia

Tammikuussa 2024 Merkki kävi esittäytymässä Educa-messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Kasvatusalan messut ovat oivallinen paikka kertoa uudistuneesta museosta ja arkistosta. Merkin messuosastolla kohtasimme etenkin kasvatusalan työntekijöitä ja opiskelijoita. Keräsimme ihmisiltä lukuvinkkejä ja kokemuksia lukemisen merkityksestä.

Teksti: Anna Järviluoma

Kaisa Koskinen

Kirjasuositus: Hildur-sarja – Satu Rämö

Kirjat merkitsevät minulle inspiraatiota, rentoutumista ja uutta tietoa. Tällä hetkellä kiinnostaa eniten kaunokirjallisuus. Yleensä minulla on kesken ainakin kaksi kirjaa. Toinen niistä on useimmiten äänikirja ja toinen fyysinen kirja.

Äänikirja on parempi, sillä se on helpompi arjessa. Saan ujutettua sen arkeeni moneen hetkeen. Kuuntelen kirjaa usein autossa ja välillä koiralenkillä. Toisinaan äänikirja motivoi minua siivoamaan.

Joskus tietokirjaa voi olla vaikeaa kuunnella äänikirjana. Jos siinä on joku tärkeä tai todella mielenkiintoinen kohta, saatan avata sen e-kirjana ja ottaa siitä kuvakaappauksen itselleni talteen.

Olen tehnyt sijaisuuksia alakoulussa ja huomannut, että lukutaito on aika heikolla tasolla. Lapset eivät jaksa lukea, eivätkä oikein aikuisetkaan. Nyt opetan aikuisia ja laitan heidät lukemaan, koska se on mielestäni tärkeää. Annan yleensä jonkun kohdan kirjasta, sillä koko kirja olisi liikaa. Käytän opetuksessa myös videoita ja podcasteja.

Aija Blad

Kirjasuositus: Kaukaisen saaren aarre – Jukka Virtanen

Lukeminen merkitsee minulle irtipäästöä, tiedonsaantia, lomaa ja itsereflektointia. Luen jokaisessa mahdollisessa hetkessä, kuten liikennevälineissä, kotona tai odottaessani jotakin vastaanottoa. Luen sekä fyysisiä kirjoja että äänikirjoja. Äänikirjoja kuuntelen iltaisin uniajastimella.

Minulla on kolme lapsenlasta, joille luen kaikenlaisia kirjoja. Luen paljon runoja, lastenkirjoja ja tietokirjoja. He ovat hyvin kiinnostuneita esimerkiksi avaruudesta ja historiasta. On kiva ylittää itsekin rajoja ja katsoa, kiinnostaako tämä lapsia.

Luen ääneen myös itselleni, jos jokin asia on minulle hyvin merkityksellinen. Näin se menee paremmin pitkäkestoiseen muistiin.

On hyvä, että kirjallisuutta tuodaan esille monipuolisesti sekä fyysisinä kirjoina että äänikirjoina. Erityisesti nostaisin esiin kirjastojen merkityksen ja niiden tekemän hyvän työn. Kirjavinkkaukset ja kirjailijoiden teosesittelyt ovat hyvin tärkeitä. Niistä saa inspiraatiota.

Denice Lönnroth

Kirjasuositus: Aldrig släppa taget – Tilda Boisen, Frida Boisen

Kirjat merkitsevät minulle rentoutumista ja tiedon hankkimista. En lue äänikirjoja, en ole jotenkin vielä päässyt siihen. Ehkä pitäisi kokeilla.

Tällä hetkellä luen lähinnä iltaisin. Välillä on vaikeaa löytää aikaa. Lomilla kirjoja menee enemmän. Joululoman aikana luin neljä paksua kirjaa.

Olemme lukeneet tosi paljon jokaiselle kolmelle lapsellemme. Tällä hetkellä kaksivuotiaamme on todella innostunut kirjoista.

On tärkeää, että lukemiseen kannustamiseen on eri tapoja. Nykyään on paljon vaikeuksia lukutaidon suhteen, ja sen takia on tärkeää, että on esimerkiksi kuunneltavia kirjoja. Lukemisen osaamisen taso ja vaikeudet ovat loputon keskustelu.

Alma Järvensivu

Kirjasuositus: Iltasatuja kapinallisille tytöille – Elena Favilli, Francesca Cavallo

Kirjat ovat tosi tärkeitä ja opettavaisia. Kirjat on tärkeitä myös mielikuvituksen kannalta.

Luen paljon erilaisia kirjoja. Tykkään esimerkiksi rikos-, mysteeri- ja seikkailukirjoista sekä rakkausromaaneista. Yleensä hyvä kirja on sellainen, josta jää kysymyksiä.

Useimmiten luen iltaisin. Kirjan ääreen on hyvä rauhoittua. Sitten saan paremmin unta. Juuri nyt en ole hirveästi kuunnellut äänikirjoja, mutta joskus kuuntelen kyllä niitäkin. Valitsen äänikirjan, jos olen liian väsynyt lukemaan, mutta jaksan kuitenkin kuunnella.

Olen kuullut aikuisten huolesta lukutaidon suhteen. Mielestäni aikuiset ovat tässä asiassa ihan oikeassa. Mutta ymmärrän myös, että jos on esimerkiksi tosi stressaava vuosi ja vaikka paljon harrastuksia, niin lukeminen jää herkästi pois. Koulunkäyntiä ei voi lopettaa, mutta lukemisen voi.

Koulussa yritetään ruokkia lukemista. Esimerkiksi meidän luokallamme on joka viikko lukutunti. Meillä on koulussa pieni kirjasto, mistä voimme hakea kirjoja. Lisäksi on vapaan kirjoittamisen tunti. Kirjoitustunnilla meille annetaan aihe, josta saamme kirjoittaa eikä tarvitse välittää pisteistä tai muista, vaan saa vain tulla tarinaa.

Annina Kurkela

Kirjasuositus: Harry Potter -sarja – J. K. Rowling

Lukeminen rentouttaa ja rauhoittaa. Se toimii ajatusten yhdistäjänä. Luen suomalaista ja ulkomaista kaunokirjallisuutta.

Nykyään tulee kuunneltua aika paljon äänikirjoja. Se on helppoa työmatkoilla ja kun käyn koiran kanssa lenkillä. Mutta jos tiedän, että kirja on hyvä, kuten klassikkokirjat, niin luen mieluummin fyysisen kirjan.

Töissä luen paljon lastenkirjoja ääneen oppilaille. Lapset lukevat aika vähän vapaa-ajalla. Me opettajat yritämme koulussa kannustaa heitä lukemaan. Meillä on koulussa esimerkiksi lukutuokioita. Niillä lapset kyllä lukevat ihan mielellään, mutta se jää vain kouluun. Se ei riitä lukutaidon sujuvoitumiseen.