Tapahtuman tiedotuskuva

Mediailta: Ovatko datan ideat parhaita ideoita?

Yleisöstä on tullut medialle datapisteitä, joiden käytös ohjaa journalismin sisältöä. Onko yleisön enemmistön mielipide aina oikea, vai pitäisikö median tehdä myös juttuja, joita ei klikata?

Joulukuun Mediaillassa Dataistuva media -hankkeen tutkijat esittelevät kymmenen teesiä siitä, miten data on muuttanut journalismia. Mediapomot vastaavat väitteisiin.

Tilaisuus striimataan ja sen tallenne on katsottavissa viikon ajan HS Säätiön kanavalla. Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Keskustelijat:

  • Perttu Kauppinen, vastaava päätoimittaja, Iltalehti
  • Merituuli Saikkonen, some- ja audiotiimin esihenkilö, Helsingin Sanomat
  • Laura Ahva, journalistiikan professori, Tampereen yliopisto
  • Mikko Villi, journalistiikan professori, Jyväskylän yliopisto
  • Tuukka Lehtiniemi, taloussosiologian dosentti ja yliopistotutkija, Helsingin yliopisto

Kymmenen teesiä dataistuneesta mediasta

Helsingin Sanomain Säätiön Dataistuva media -rahoitusohjelman tutkijat kirjoittivat kymmenen teesiä, joiden tavoitteena on tuoda esiin dataistumisen vaikutuksia mediasisältöjen tuottamiseen ja yleisösuhteisiin.

#1 Data mahdollistaa monia tulkintoja, mutta median nopea tahti ei

#2 Datan käytön avoimuus vähentäisi epäilystä ja arvailua datan roolista – myös uutismediassa

#3 Datalla ohjataan ja arvotetaan mediatyötä, ja taustalla on useimmiten taloudellinen arvo

#4 Tekoäly ei ole luova, mutta ihminen voi valjastaa sen luovan työskentelyn apuriksi

#5 Ihmiset ovat taitavia löytämään liikkumatilaa dataistuneen mediaympäristön rajoitteissa

#6 Data ja algoritmit eivät yksin koukuta ja houkuta, tarvitaan myös luovia ihmisiä tuottamaan sisältöä

#7 Dataistuminen on tehnyt tuottajien ja kuluttajien välisestä suhteesta pelillisen

#8 Sisällöntuottajat suhtautuvat yleisöön datapisteinä, eivät ihmisinä

#9 Dataistuminen on muuttanut sisällöntuottajien välisiä suhteita negatiivisemmiksi

#10 Dataistunutta mediaa muovaa kapea käsitys ihmisestä 

Haluatko kuulla jotain merkittävää?

Tilaa Helsingin Sanomain Säätiön ja Merkin uutiskirje suoraan sähköpostiisi.

Tilaa uutiskirje!